söndag 30 november 2008

Kvalster i sängen

Jag var hos doktorn för en vecka sen. Jag är ju allergisk mot pälsdjur och pollen, de ger mig problem med andningen, och vill gärna ha en allergivaccination.

Doktorn läste i sin journal när jag kom in.

- Hej, sa han, ja det var ju du som var allergisk mot katt.
- Nja sa jag, det är jag ju, men det är väl egentligen häst som är värst.
- Ja just det, sa han och läste i sina papper, katt och kvalster.
- Nja, sa jag, det är väl egentligen häst, hund och björkpollen, i den ordningen.
- Jaha sa han, just det. Men du fick ju utslag på pricktestet av kvalster också.

Jag skrattade faktiskt åt honom, lite hånfullt faktiskt, jag kunde inte hålla mig.
- Nej kvalster tror jag inte jag har är allergisk mot. Kvalster bor väl i damm och hade jag haft problem med damm så hade jag nog inte levt nu med tanke på hur det ser ut hemma.

Här följde en längre utläggning, och doktorn förklarade för mig att jo men jag var nog allergisk mot kvalster ändå, och detta gör att jag konstant är lite sämre än jag borde vara. Och detta gör också att jag reagerar mer på häst, hund och pollen än vad jag skulle gjort om jag inte hade utsatts för kvalster.

Jag sa till honom att jag var skeptisk och lyckades faktisk övertyga honom om att det kanske skulle vara vettigt att vaccinera mig mot björkpollen istället, pga att jag har problem under flera vårmånader och att jag på ungefär sammma sätt som han beskrev har mer problem även med pälsdjur under vårmånaderna än jag kanske skulle haft om jag inte redan utsatts för pollen.

Jag hade även i bakhuvudet att jag visste att han var väldigt ovillig att vaccinera mot häst och hund så att det var nästan lönlöst att argumentera den vägen.

Så nu ska jag in någon gång efter jul och göra ytterligare en test där de ska ta lite av "björkpollenvaccinet" - vad jag har förstått är istort sett koncentrerat extrakt av det som man blir allergisk mot i björkpollenet - och spruta in i näsan på mig för att se hur mycket jag reagerar. Om jag då reagerar kraftigt så blir det vaccination.

Men nu funderar jag på om detta är det bästa för mig. Kanske han har rätt om kvalster ändå och det kanske är bättre att vaccinera mot det?

Jag läste broschyren han gav mig, "värt att veta om allergi mot husdammskvalster", att dessa kvalster är 0,3 mm stora och bor gärna i sängen där det är varmt och de kan käka hudavlagringar.

0.3 millimeter!

Varför har jag aldrig sett dem då? De verkar vara nån slags spindlar och man får fram riktigt räliga bilder om man googlar dem. Och hur vet man om man har kvalster i sängen?

Det förekommer lite olika uppgifter om storleken på kvalster och på nätet kan man även läsa 0,1 mm. Men man borde väl ändå kunna se dem om man kikar noga? Jag har kikat i min säng och under madrassen och överallt och jag kan inte se nåt!

Man kan tydligen även dammsuga med någon speciell påse om man vill vara helt säker. Jag funderade på att ta en näsduk och sätta framför slangen på dammsugaren och köra runt lite i sängen med den. Då borde man ju verkligen hitta något om det fanns något.

Men jag är för skeptisk för att tro det är lönt att prova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar