lördag 21 februari 2009

Skolmat from hell

Ett stort ämne det här. Och det upprör.

Någon hittade en blodådra i sin skolmat. Som de dessutom hade betalt sjutton spänn för.

Å ena sidan tänker jag då att det är väl inte så upprörande. De flesta människor äter kött men gillar inte när de påminns om att kött kommer ifrån djur.

Å andra sidan vem vill bli äcklad av vad som liknar likdelar?

Å tredje sidan... Skolmat är ofta inte särskilt bra. Jag har ätit många äckliga skolmåltider. Visserligen har jag aldrig fått en blodådra på tallriken. Det är nog ganska ovanligt faktiskt. Förmodligen har ett misstag begåtts någonstans.

Och. Det är ju inte därför skolmaten är äcklig - för att det ofta bjuds på blodådror.

Nej. Det är brist på tankeverksamhet hos de som ordnar maten.

Jag tror till exempel aldrig jag har varit med om en mat-tant som funderat på hur man lagar till något gott. Tänk dig en mattant som tänker högt:

- Vi måste hitta något gott att bjuda barnen på. Kanske ska vi fräsa en köttbit med lite nymalen svartpeppar. Och servera med lite god potatis. Ska vi prova ugnsbakda potatis idag?. Ska vi koka lite blomkål eller morötter till och försöka få till en bra sås?

För där var det ju många saker som inte stämmer in med skolmat. Ok ingen direkt spännande anrättning. Men förmodligen ätbart.

Lite kryddat. Goda råvaror. Nån har funderat lite och gjort ett ärligt försök.

God potatis (kommer ni ihåg lim-potatisen man fick i skolan som fick en att tvivla på att potatis gick att äta?).

Kokta färska grönsaker med lite smak i. Ja grönsaker trodde man länge var något äckligt som någon hade tinat upp och kokt sönder med tryckkokare för att sen nån självplågare skulle deklarera att "jag har ätit upp alla mina grönsaker".

Det finns många sätt att servera grönsaker. Färska, kokta, stekta, ugnsbakade, råa, med olivolja, balsamvinäger eller vad som helst med smak.

Men det fick man aldrig. Däremot fick man ofta "råkost". En bestialisk anrättning av vitkål och lingonsylt uppfunnen pga billig vitkål för en halv krona kilot och vanföreställningen att lingonsylt betraktas som gott av barn bara för att det är lite sött.

"Spaghetti och köttfärssås". Jag minns fortfarande de bleka mjöliga trådarna. Hur fick de spaghettin att bli så blek och smaklös? Jag har aldrig någonsin smakat nåt så smaklöst sen dess. Och köttfärssåsen. Det var väl egentligen inte många procent köttfärs i den om man räknade efter? Och vem hade stått för kryddningen?

Var det någon som hade tänkt till att nu ska vi försöka göra det här lite gott och spännande? Ingredienser som salt peppar, vitlök, lök. örter eller vad som helst med lite smak i saknades.

Och så kommer de här barnen och klagar över en blodådra i en indisk gryta. Ingen nämner överhuvudtaget om det var gott eller om det var kryddat med kärlek och lite fantasi.

Alla hänger upp sig på den här blodådran.

1 kommentar:

  1. Ehhh...
    Eleverna på Åva har innan klagat på skolmaten och själv så tvivlar jag på att skolmat med blodådror, brosk och fettklumpar är särskilt gott!!

    SvaraRadera