torsdag 22 januari 2009

Halsfluss och förödmjukning

Denna händelsen utspelade sig i höstas men jag kom och tänka på den när jag skrev om allergivaccinationen.

Förresten är jag nästan aldrig sjuk och det är jag jävligt glad för.

Nu hade jag ganska ont i halsen. Jag hade tittat i halsen och hittat stora vita fläckar. Hade aldrig sett nåt liknande. Det gjorde ont i halsen när jag åt. Feber hade jag och det kommer jag inte ens ihåg när jag hade senast. På 90talet kanske.

Då kom jag på den briljanta idén att uppsöka sjukvård. Inte för att jag egentligen trodde de kunde göra något men alla jag pratade med sa att det var nog bäst om jag blev kollad och fick pencillin om det behövdes.

Så jag ringde först sjukvårdsrådgivningen på 1177 och de sa att det lät som halsfluss och jag skulle kontakta den lokala vårdentralen.

Den lokala vårdcentralen tyckte också att det lät som halsfluss men jag skulle vänta till nästa dag och ringa direkt på morgonen och få en tid.

Nästa dag ringde jag, men det var inte samma sköterska. Denna sköterskan sa aggresivt att nej, bara för att jag har vita fläckar så betyder det inte att jag har halsfluss. Kunde jag inte vänta ett par dar och se om det försvann?

Nja, jag hade ju redan väntat ett par dar innan jag ringde, och nu hade ju alla sagt till mig att jag nog skulle ha pencillin. Så jag gav mig inte utan fick en tid och fick komma till samma dag.

De skrapade mig i halsen med nåt papper som skulle ge utslag om det rörde sig om en bakterieinfektion. Jag fick lära mig att virusinfektioner gör man inget åt utan det är bara bakterier som svarar på penicillin. Sen medan jag väntar på att pappret ska färgas eller inte så kommer det in en sköterska. Och jag misstänker att det var den arga haggan som jag pratat med tidigare. Ja, säger hon surt. Blir det nån reaktion då, var det en bakterieinfektion?

Nej. Det blev ingen reaktion. Och jag känner mig lite som en hypokondriker som har blivit påkommen. Och där står hon och hon är på vippen att säga - vad var det jag sa?

Doktorn kommer in stressad och tittar en sekund på testpappret. Han har säkert pratat med haggan för han börjar förklara för mig som ett litet barn att nej det förstår jag väl att det rör sig om ett virus. Är jag dum i huvudet eller? Det går ju inte att behandla virus med penicillin.

Nej, det höll jag med om att det är klart att det inte går. Nu fick de det att låta som om jag hade sagt att jag tvunget skulle ha penicillin. Det doktorn sen säger hör jag som att - varför vill jag tvunget ha penicillin när det rör sig om ett virus? Jag bara håller med och går därifrån.

Innan dess nämnde han dock en sak som var intressant, De här vita fläckarna kan tydligen vara tre olika saker: halsfluss, körtelfeber, eller det vanligaste: virus.

Men sen på vägen hem tänker jag. Vafan ska vi med doktorer till? Så här skulle det funkat istället:

1) Jag ringer 1177.
2) De upplyser mig redan där om att de vita fläckarna kan vara tre olika saker.
3) De upplyser mig om att de två första behandlas med penicillin medan virus behandlar man inte alls.
4) De ger mig tipset att gå till färghandlaren eller var man nu köper såna här lackmuspapper eller vad det är för nåt dasspapper de använder och skaffa en bunt.
5) Jag gör testet själv.
6) Jag slipper besvära haggan och hennes kompanjon.

På detta sätt hade jag även sluppit att förödmjuka mig på samma sätt nästa gång jag får liknande besvär.

Tyvärr tror jag inte de här testen finns att köpa annars tycker jag nog att man skulle kunna sköta mycket mer sånt här själv med lite googling, om nu bara utrustningen finns tillgänglig. Då kunde man på sikt avskaffa de där kvacksalvarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar