fredag 23 januari 2009

Hur vet han om han spelar rätt?



Jag brukar lyssna på den här killen, som förresten heter Eeco Rijken Rapp, när han spelar boogie woogie. Fantastisk musik och en duktig musiker. En dag mailade jag honom och köpte hans skiva som nu spelas i bilen varje gång vi ska på någon längre tur.

Själv har jag försökt lära mig låten, som är Monday Struggle av Albert Ammons. Men det har inte blivit så mycket tid för piano sen jag blev pappa.

En annan favorit som den här killen spelar är Suitcase Blues. I samband med att jag beställde hans cd så frågade jag om han visste var man kunde hitta noterna till den. Själv hade jag inte hittat dom nånstans. Men han hade själv lärt sig den genom att lyssna på skivor och hade ingen aning om det ens fanns noter till den överhuvudtaget.

En gång när jag skjutsade min mor och min syster till något och vi lyssnade på den här CD'n i bilen och just Suitcase Blues kom upp, så berättade jag att jag hade mailat honom och att jag inte kunde hitta noterna och att han inte spelade efter noter.

Då säger mamma: Men hur vet han då att han spelar rätt?

OK, hon vet inget om musik, men det var en rolig fråga. Spelar rätt?

Jag tänker mig nån slags myndighet som har de officiella noterna framför sig, lyssnar på inspelningen och upptäcker att nej här spelade han fel. Det var inte så det stod i noterna. CD'n måste nu sluta säljas. Nej det spelar ingen roll att det lät bra, det var helt enkelt inte "rätt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar