tisdag 27 januari 2009

Vem blir glad om jag gör ett bra jobb?

Jag är lat. Jag tycker inte om att använda min energi på oviktiga saker.

Det skulle vara grejt att kunna försörja sig på ett sätt som innebar att man slapp jobba för någon annan. Men det är tyvärr inte fallet för mig. För tillfället är jag egen företagare med enskild verksamhet och hyr ut mina egna konsulttjänster. Jag har istort sett bara en kund och är lite beroende av dem. Tidigare var jag även anställd av samma företag med istort sett samma arbetsuppgifter men blev uppsagd pga arbetsbrist.

Jobbar jag häcken av mig för att göra ett bra jobb?

- Nej.

Tidigare medan jag var anställd gjorde jag nog det och jag tyckte väl att det var viktigt ibland att göra ett bra jobb och känna sig nöjd med sig själv. Men vem var det som det var så viktigt att göra ett bra jobb för?

Företaget var på den tiden börsnoterat och ägdes av sina aktieägare. Däribland mig själv med en liten aktiepost.

Så vem blev glad och tackade mig om jag gjorde mitt jobb bra?

Inte min chef iallafall för jag hade ju betalt för att göra mitt jobb. Jag skulle vilja påstå att min chef egentligen inte visste vad jag arbetade med men det kanske är en annan historia.

Min chefs chef? Nej av samma anledning.

Företagets kunder? Nej. De var aldrig särskilt glada på mig oavsett hur mycket kraft jag lade ner på dem. Jävlar vad mycket skit jag har fått ta genom åren. Om de bara visste hur viktigt det var för mig att göra dem nöjda och hur mycket energi jag la ner på det.

Företagets ägare? Nej. De märker ju inte om jag gör ett bra jobb eller ej. Och hur vet jag det? Jo eftersom jag själv hade en liten aktiepost så var jag ju delägare och jag kan berätta att nej, det märktes aldrig hur mycket kraft jag la ner. Kursen sjönk som en sten ändå.

Och nu när jag jobbar som extern konsult för det här företaget som nu är privatägt så skulle jag vilja påstå att ingenting egentligen har förändrats. Ingen tackar mig om jag gör ett bra jobb. Det enda som gäller för mig är att behålla och förnya mitt uppdrag och att få betalt. Det handlar inte om att tillföra något egentligen eller att göra sitt bästa.

I slutänden så det enda som är viktigt är att göra mig själv och min familj glada och det gör jag genom att tjäna pengar, oavsett hur, och att vara glad på fritiden. Samt att ha mycket fritid.

Och jag ser mina kollegor på företaget som fortfarande är anställda. De jobbar ibland häcken av sig. De jobbar riktigt sent ibland. Många timmar extra. Deras jobb måste kännas viktiga och meningsfulla för dem. Men jag frågar mig varför? Det är som de har någon slags drivkraft att visa sig duktiga och göra ett bra jobb för företaget. Återigen, jag kan inte se varför. Jag kan se att jag själv gjorde detsamma förr men jag kan inte komma ihåg anledningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar