torsdag 22 januari 2009

Provocerad av provokation

Som jag nämnde tidigare så hade jag tid för provokation hos läkaren häromdan. Provokationen innebar att de skulle spruta in lite björkpollenvaccin i näsan för att se om det blev någon reaktion. Sen beroende på reaktionen så skulle vi besluta om jag skulle vaccineras mot björkpollen.

Först av allt. Jag är allergisk mot björkpollen. Jag lovar.

Sköterskan administrerade nässprayningen i båda näsborrar. Jag hade sagt att det blir intressant det här och hon svarade att ja att det skulle bli intressant, speciellt eftersom mitt pricktest inte visade att jag var speciellt känslig på något sätt.

Ok det var nyheter för mig. Redan där kände jag mig lite dum. Jag kände att de tycker inte att jag har så stora problem och egentligen är det lite löjligt att jag tar upp deras tid över huvud taget.

Men men, jag satte mig ner och var beredd på reaktionen. Jag hade fått en näve näsdukar av sköterskan så jag var redo.

Intressant lukt i näsan. Man blev nästan lite yr. Kittlade det inte lite i näsan då? Började ögonen rinna och näsan explodera av snor och nysningar?

Nej inget av det där. Istället fick jag komma in till läkaren och han kikade lite. Ingenting, lite klart snor bara. Men det kanske du hade redan när du kom hit, frågade han. Nu känner jag mig heldum som tar upp deras tid och sen visar det sig att jag inte reagerar på deras vaccin.

Nej, sa jag skarpt. Min röst lät precis som om det var extremt viktigt om snoret var där innan eller inte. Nej, jag hade inget snor när jag kom hit. Jag lämnade det underförstått att jag måste ha fått det av provokationen.

Men jag hade egentligen insett att jag reagerade inte på vaccinet och det var inte lönt att vaccineras med det. Nu lät det på läkaren som om han talade till ett litet barn när han förklarade att det inte var någon mening och att andra minsann ibland reagerade 100 ggr mer. Dessutom hade jag fått en ganska stark dos, la han till i förbifarten. Fortsättningsvis var det inte lönt för mig att komma dit på fler besök och jag kunde ringa in om jag ville ha påfyllning av recept.

Och det är här jag undrar varför han måste vara så nedlåtande. Jag är allergisk mot björkpollen och hela våren innebär ett lidande av nysningar, andningsbesvär och kliande ögon. Jag hoppades att de kunde hjälpa mig. Sen att jag inte reagerar på deras pricktest eller deras vaccin. Det betyder väl egentligen att det är nåt fel på deras pricktest och vaccin.

Jag är trött på det här nu. Jag började hela processen med att försöka få vaccinering för två år sen och har funderat på det mycket längre än så. Nu förstår jag att man kan inte göra något för mig. Tekniken och kunskapen finns inte. Besvär och medicineringar halva året är nåt jag får acceptera och det är ingen stor sak, jag borde väl egentligen förstått att det inte skulle bli något.

Det var helt enkelt för bra för att vara sant att man kunde bli av med besvären.

De kan stoppa upp sitt äckliga jävla vaccin i deras håriga jävla rövhål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar