onsdag 18 mars 2009

Minimera förlusterna!

Ibland hamnar man fel i en position! Senast idag hände det mig och jag hade riktigt svårt att gå ur. Tyckte hela tiden att det borde vända tillbaka. Det blev en rejäl förlust.

Efter lite funderande så försöker jag nu skriva ner hur jag borde agerat i detta läge.

Först och främst så blir det lättare att agera rationellt om man inser att detta bara är en affär av många och att slutresultatet inte alls påverkas av just denna affären. Däremot påverkas utfallet på lång sikt av att man har en bra strategi och att man följer den. Det är helt enkelt detta man ska fokusera på och ignorera utfallet i de individuella affärerna.

Dvs:
1) följ din strategi
2) förfina hela tiden strategin och se till att den fungerar. Men inte under pågående trading.

Här är en annan tanke som gör det lättare att tänka rätt när en affär går emot en.

Säg att man har hamnat helt fel. Man har spekulerat i uppgång men istället går det ner och man ligger nu 5000 spänn back.

När man ser på grafen så tänker man att det ser inte direkt ut som om kursen är på väg upp.

I detta läge vet man innerst inne att man bör minska sin position eller avsluta den helt.

Ändå är det svårt att sälja. Man vill ogärna ta förlusten.

Men egentligen så är det ju inget som pekar på att det ska gå upp igen. Förmodligen är det mer sannolikt att trenden inte byter riktning.

Varför är det då så svårt?

1) Man tror att förlorar 5000 spänn på att sälja.
- Men detta är fel. Man har redan förlorat 5000 spänn oavsett om man realiserar eller ej. Förlusten har redan skett och är historia.

2) Man tänker att om man säljer nu så missar man kanske en uppgång och då har man förlorat 5000 spänn i onödan.
- Också fel. Man behöver inte missa en uppgång för att man går ur en position. Man kan gå in igen. Då kommer man kanske in på ett sämre pris men man kan också komma in på ett bättre pris. Eller så uppstår ett läge att spekulera i nedgång. Då vill man definitivt inte ligga kvar i en lång position.

Jag lovar mig själv att läsa om detta inlägg nästa gång jag hamnar fel och förhoppningsvis ska det hjälpa mig att göra rätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar